tiistaina, heinäkuuta 13, 2010

Syylliset esille

Sain taas muistuttaa itseäni; syyllisten etsiminen on täysin turhaa. Esimerkiksi työssä viihtyminen on vain ja ainoastaan jokaisen oman itsensä vastuulla. Olen viime aikoina syyllistynyt useasti erilaisten tahojen syyttelyyn monesta eri asiasta, mutta se on täysin turhaa. Jos minä en viihdy, on minulla ongelma, ei kenelläkään muulla. On vain minun vastuullani etsiä keinot viihtyvyyden parantamiseen. Yksi keinoista on toki yrittää vaikuttaa muihin, parantamalla organisaatiota tms., mutta suurin työ pitää tehdä ihan vain oman pään sisäpuolella. Viihtyvyys paranee huomattavasti ihan omaa asennetta muokkaamalla.

Konkreettisena esimerkkinä mainittakoon klassinen väittämä "Minä en ole sellainen ihminen joka tekee asiat tavalla X." tai "Minä en vain osaa tehdä asiaa X." Jokainen voi oppia. On vain kyse siitä haluaako oppia tekemään asiat tavalla X. Jos menestyminen on kiinni siitä, tekeekö asiat tavalla X vai ei, niin se on jokaisen oma valinta, haluaako tehdä asiat tavalla X, vai jollain muulla tavalla. Toisin sanoen, jos menestyminen edellyttää asian X tekemistä, kannattaa se asia X tehdä, vaikka itse en olisikaan siinä niin taitava, tai en pitäisikään oikeastaan asian X tekemisestä. Härkää sarvista, jne.

Ei kommentteja: