maanantaina, syyskuuta 01, 2008

Kahviajatuksia

Vuoden 2003 syksyllä havaitsin, että kahvi saa, paitisi mahani, myös mieleni sekaisin. Koska jos juon kahvia, en nuku öisin hyvin, olen väsynyt päivällä ja kahvin avulla saan itseni väliaikaisesti hereille. Olen siis enimmän aikaa väsynyt ja juomalla kahvia pääsen hetkellisesti normaalitilaan. Mikä todella sai minut tarttumaan itseäni niskasta kiinni oli havainto, että väsyneenä olen huonotuulinen ja masennun helposti, eli jos tarkastelee syy-yhteysketjua kokonaisuudessaan, kahvi aikaansaa minussa masennusta. Ei hyvä. Lopetin säännöllisen kahvinjuonnin.
En kuitenkaan pidä totalitarismista ja minusta varsinkin espressokupillinen on sekä hyvää että jotenkin ylellistä, joten sallin itselleni nautinnon erityisinä juhlahetkinä, kuten sunnuntaiaamuisin. Sääntönä oli että kahvia saa juoda ainoastaan espresso-pohjaisissa juomissa, sitä ei saa juoda useammin kuin kerran viikossa, ja sen juomisesta pitää aina tehdä tiedostetusti jotenkin erityinen juhlahetki. Ja tämä sääntö toimi pitkään hyvin.
Sitten tuli lipsahdus. Muuttaminen tänne Saksaan oli fyysisesti rankka puristus ja ensimmäiset viikot uudessa työpaikassa ovat aina raskaita, joten kahville oli selkeä tilaus. Vaikka työ oli raskasta oli minulla myös pitkiä pätkiä ettei tekemistä ollut niin paljon ja käytävän päässä on hieno espressoautomaatti. Ei ollut vaikea arvata miten siinä käy.
Kun nyt tarkastelen mennyttä kuukautta, huomaan että mielialani on ollut aika ailahtelevainen. Välillä on mennyt todella hyvin, välillä olen ollut todella saamaton ja apea. Hmm.. Vatsani on ollut sekaisin ja olen nukkunut huonosti. Hmm... Mikä tällä kertaa kuitenkin oli ratkaiseva havainto, oli että nestetasapainoni on ihan sekaisin. Minulla on ollut jatkuva jano, olen juonut päivittäin vettä litroittain, mutta silti urheillessa lihakset ovat kramppailleet. En keksinyt mitään muuta selitystä nestetaspaino-ongelmille kuin kahvin, joten lopulta minun oli myönnettävä itselleni; kahvinjuontisääntöni on otettava uudestaan käyttöön.
Kolmen päivän jälkeen huomaan että olen nukkunut valtavan hyvin. Olen vielä väsynyt ja päätä särkee, mutta tunnen että on vain ajan kysymys milloin palaudun normaalitilaan. Mutta mikä parasta, lihaskrampit poistuivat samantien. Olen juonut valtavia määriä vettä, mutta luulisin että sekin tasoittuu tässä kohtapuolin. Alkaa olla niin pöhöttynyt olo että keho varmaan kohta huomaa että vettä alkaa olla riittävästi. Ehkä iltalenkki auttaisi puhdistamaan röörejä?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Myös minä olen, liekö johtuen sukulaisuudestamme, varsin herkkä kofeiinin vaikutukselle. Jos juon kahvia pitkän tauon jälkeen, riittää yksikin kupillinen tuhoamaan koko seuraavan yön yöunen.

Olen kuitenkin tällä hetkellä kysyvällä kannalla omaan kahvinjuomiseeni. Koko kesän ajan join kahvia, ja olen enemmän tai vähemmän riippuvainen kahvista. Halutessani voin kuitenkin edelleen olla ilman, mutta useimmiten nautin siitä virkistävästä tunteesta kuin kahvi leviää verenkiertooni. Toisaalta tiedän, että virkeys on vale - kofeiini ei varsinaisesti piristä kofeiiniaddiktia, vaan palauttaa hänet tilaan joka on kofeiinittoman henkilön normaalitila. Niin järjettömältä kun se periaattessa tuntuukin, nautin tavallaan tästä omaehtoisesta virkeyden ja väsymyksen vuoristoradasta. Olen myös, sietokyvyn noustua, ruvennut nukkumaan todella hyvin - kahvista huolimatta.

Mietinkin nyt saanko enemmän lisäarvoa kahvista päivittäisenä hyödykkeenä vai esim. viikonloppuisena luksustuotteena?