maanantaina, maaliskuuta 27, 2006

Mainoksia ja spämmiä. Onko niillä oikeasti mitään eroa?

Istuessani jokin aika sitten bussissa säpsähdin huomatessani että bussin etuosaan oli asennettu televisioruutu. Ruudussa kiersi muutaman minuutin välein uutisia, mainoskuvia, säätietoja, ja tietysti mainoksia, kuinkas muuten. Plääh. Toki minulla on joskus ollut tylsää istuessani toimettomana bussissa, mutta televisioruutu tuntui oitis ahdistavalta. Yritin katsella ohi viilettäviä maisemia ja antaa ajatusten vaeltaa, mutta heti kun unohdin keskittyä, nappasi liikkuvat kuvat ruudulla katseeni. Halusin vain istua rauhassa mutta nyt se ei ollut mahdollista.

Kun ryhdyin asiaa tarkemmin ajatelemaan, niin yhtäläisyydet spämmiin kävivät yhä selvemmiksi. Ruutu pakkosyöttää sinulle mainoksia, joita et voi välttää vaikka haluaisit. Aivan kuten spämmi. Televisioruutu ryöstää sinulta omat ajatuksesi ja korvaa ne bulkkitavaralla - niillä ajatuksilla joita mainostaja haluaisi sinun ajattelavan. Rupesin suunnittelemaan ruutujen teippaamista umpeen tai peittämistä jollakin pahvilla. Kirjoittaisin peitteisiin jotain iskulauseita kuten "Vapauttakaa ajatukset!" tai "Vapautettu spämmistä!", mutta hylkäsin idean rikossyytteen pelossa.

Muuten, oletko huomannut miten tehokkaasti televisioruutu vetään katseen puoleensa. Se on hypnoottinen. Mikäli televisio on päällä, on sitä lähes mahdotonta olla katsomatta. Kun sitä soveltaa lapsiin on tulos makaaberi - joskus ollessani lastenvahtina olen näyttänyt heille elokuvaa ja samassa muuttuu kaksi villikissa hiljaisen aneemiseksi. Useissa uusissa kauppakeskusissa, kuten Kampin keskuksessa, on kaikkialla televisioruutuja, jotka syöttävät sinulle ilosanomaa "Osta, osta, Osta!". Huoh.

Eikä tässä vielä kaikki. Jos haluaisi, ja minä haluan, elää elämää ilman mainoksia, on se todella vaikeaa. Lehdet ovat täynnä mainoksia. Olen tosin jo aikaa sitten oppinut katsomaan kaikkien mainoksien ohi. Mutta minusta on turhaa käyttä paperia mainoksiin joita en kumminkaan lue. Milloin joku lehti keksisi painaa itsestään versiota jossa ei ole lainkaan mainoksia? Toki se maksaisi enemmän, mutta samalla se säästäisi luontoa. Olisi kiinnostavaa tietää paljonko enemmän tällainen lehti maksaisi normaaliin verrattuna.

Televisiomainokset ovat jotenkin, pitkin hampain, hyväksyttäviä, koska niillä kustannetaan kokonaisia kanavia. Voisin, jos haluaisin, ostaa oikeuden katsoa maksu-TV:tä tai katso vain YLE:n kanavia. Myönnän kuitenkin, että en ole hankkinut maksu-TV:tä, koska oikeastaan en halua. Minusta TV:n katseleminen on muutenkin niin turhaa, etten halua maksaa siitä.

Lopulta haluaisin kuitenkin esittää toiveen, että ihmiset hieman aktiivisemmin ryhtyisivät pohtimaan spämmin ja muiden mainosten suhdetta. Eivätkö ne kuitenkin ole monilta osin samanlaisia?

Ei kommentteja: